salg1

Vi skal huske at fortælle, hvordan vi bringer værdi for kunderne. Bliv klogere på en formiddag med branding den 31. oktober.

Branding handler om følelser og forventninger. Når vi forventer smart design af Apple og B&O, er det brandet, der har kodet os på forhånd. På samme måde som vi forventer lang holdbarhed af en Toyota eller en Miele vaskemaskine; sikkerhed i en Volvo, snegaranti i Norge og 30 grader i Tyrkiet.

”Brandet er den oplevelse, man har som kunde, før man har købt produktet – det er brandet, der får dig til at træffe dit valg”, siger erhvervskonsulent ved Esbjerg Erhvervsudvikling, Gitte Sydbøge:

”Kunderne kommer ikke bare af sig selv. Det er ofte brandet, der styrer, hvor kunden ser størst værdi i produktet. Når de skal vælge en vare, et produkt eller en serviceydelse, så er brandet af stor betydning. Derfor skal vi tage arbejdet med branding alvorligt, siger hun.

Branding er ikke kun for giganterne. Det er for alle:

”Den mellemstore produktionsvirksomhed, murermesteren og vognmanden skal alle forholde sig til branding for at få kunder og medarbejdere, siger Gitte Sydbøge.

Et skridt af brandingvejen kan man tage ved at deltage i den brandingformiddag, som finder sted onsdag den 31. oktober fra 8.30 til 11.30. Gennem tre skarpe timer vil Lektor Heidi Birkler, som til dagligt underviser på Erhvervsakademi SydVest i bl.a. Digital Marketing, sætte ord på værdien af branding og give nogle helt konkrete råd til, hvordan man kommer i gang.

Ofte handler det om at fortælle om det, man allerede er god til. Et fællestræk for gruppen af små og mellemstore virksomheder i denne del af landet er, at de er servicemindede. Men det glemmer de ofte at fortælle om, siger Heidi Birkler:

”Der er mange produktions- og handelsvirksomheder i området, som helt naturligt har et højt serviceniveau – uden at de gør noget særligt ud af det. Men god service er et fremragende brand, og mange kunne med fordel dyrke det mere”, siger hun.

Branding handler om at definere de tre-fire grunde, som dine kunder har for at handle med dig. Man skal dyrke et brand, der har hold i virkeligheden. Har man en jammerlig service eller skyhøje priser, så er det ikke troværdigt at påstå det modsatte.

”Utroværdig branding kommer man ikke langt med. Branding skal tage afsæt i virksomheden, og det skal afspejle den opfattelse, kunderne har i forvejen”, pointerer Heidi Birkler.

Derfor kan det også være en god ide at spørge kunderne.

”For mange virksomheder vil det være en interessant øvelse at spørge kunden, hvad de opfatter som værdien ved at handle med netop din virksomhed. Hvorfor er det, vi bliver valgt til, når du kan få et lignende produkt et andet sted? Hvilken værdi er det, vi tilfører? Udnytter man den værdi til at brande virksomheden, så er man godt i gang”, siger Heidi Birkler.

Her kan du tilmelde dig til Branding af din virksomhed den 31. oktober.