2018 06 14 Der er aktuelt knap 6.000 studerende i Esbjerg. Foto Christer HolteByture, virksomhedsbesøg, karrieremesser, ishockeyoplevelser. Indsatsen med at brande Energimetropol Esbjerg for studerende og jobsøgende har mange facetter – og de virker.

Det er vanskeligt at måle værdien af en god aften. At sætte et KPI-mål på en oplevelse og slå to streger under facit på trivsel.

Men trivsel, gode aftener og oplevelser er i høj grad en essentiel del af Esbjerg Erhvervsudviklings indsats for at tiltrække studerende til byens uddannelser.

”Med Studiebyen Esbjerg arbejder vi både med tiltrækning og fastholdelse af studerende”, siger marketingchef Birgit Bech Jensen:

”Studielivet er meget andet end det rent faglige. Der skal være et godt miljø, mens man læser”, siger hun.

Derfor tilbyder Esbjerg Erhvervsudvikling 10-15 gratis events hvert år, som skal ryste de studerende bedre sammen, skabe netværk og introducere dem til by og erhvervsliv. Indsatsen koordineres med de videregående uddannelsesinstitutioner i byen -  Erhvervsakademi Sydvest, SDU, Aalborg Universitet Esbjerg, UC Syd, Fredericia Maskinmesterskole Esbjerg og Sydvestjyst Musikkonservatorium - og byder på en vifte af billetter til fodbold- og ishockeykampe, byture, biografture og virksomhedspræsentationer:

”Vi havde deltagelse af 3.000 studerende sidste år, og alene 600 til pubcrawl. Der er også et godt fremmøde til de mere seriøse indslag som rundture til virksomhederne og karrieremessen”, siger Birgit Bech Jensen.

Fra CV til samtale

Samtidig gør Esbjerg Erhvervsudvikling en kraftig indsats for at sikre arbejdskraft til virksomhederne. Det sker blandt andet ved at synliggøre jobs gennem Work in Offshore-portalen, som fokuserer på offshore-sektoren, eller mere bredt gennem EnergiMetropol Esbjerg.

Også her er det i tæt dialog med partnere, blandt andet gennem karrierepartner-netværket, hvor 13 virksomheder med stort behov for rekrutteringer er med.

Mindre kan også gøre det:

”Vi ønsker at være virksomhedsnære i indsatsen, uanset om det er den store koncern, der søger 25 medarbejdere eller håndværksmesteren, der søger en svend”, understreger Birgit Bech Jensen.

Formidlingen af jobs i Esbjerg sker på tværs af alle platforme; kampagnerne følges op af LinkedIn på specifikke jobs og brancher i vækst med spændende muligheder.

Indsatsen giver også her konkrete resultater:

”Vi har samtaler med 5-600 jobsøgende på jobmesser rundt om i landet og har 100.000 besøgende på Energimetropol-siden hvert år, og halvdelen besøger jobsiden”, siger Birgit Bech Jensen.

Der er hvert år mellem 300 og 500 personer, som uploader deres cv, hvilket så bliver delt med 100 forskellige virksomheder:

”EnergiMetropol Esbjerg fortæller om jobs og levemuligheder i Esbjerg og skaber forbindelse mellem de jobsøgende og dem, der leder efter dygtige folk”, siger Birgit Bech Jensen.

Fakta:

13 virksomheder – Karrierepartnere - bidrager særligt til indsatsen for at tiltrække relevante jobsøgende til virksomhederne i Esbjerg kommune:

  • Viking
  • Total
  • Holger Christiansen
  • Energistyrelsen
  • Esbjerg Kommune
  • Sydvestjysk Sygehus
  • Semco Maritime
  • Erhvervsakademi Sydvest
  • Schlumberger
  • Rambøll
  • SE
  • Blue Water Shipping
  • Sikkerhedsstyrelsen

Om Esbjerg Erhvervsudvikling og EnergiMetropol Esbjerg
Esbjerg Erhvervsudvikling arbejder for at skabe vækst og udvikling i Esbjerg Kommune og markedsfører hele kommunen som et attraktivt sted at bo, arbejde, uddanne sig, drive virksomhed eller holde ferie. Dette for at styrke Esbjergs position som Danmarks EnergiMetropol og tredje vækstcenter.
www.energimetropol.dk

Kontakt:

Birgit Bech Jensen, marketingchef, Esbjerg Erhvervsudvikling, bbj@eeu.dk, 24 95 16 60

 

Foto: Christier Holte