Esbjerg Erhvervsudvikling bliver til Business Esbjerg

Læs mere

Esbjerg Erhvervsudvikling hedder nu Business Esbjerg. Vi er klar med en ny hjemmeside i foråret. Læs mere om Business Esbjerg her.

Servitization - introduktion

Servitization - introduktion Tilmeld
Information
Torsdag 9. maj 2019
klokken 8.30 - 13.00
Erhvervsakademi Sydvest, Spangsbjerg Kirkevej 103, Esbjerg

Kontaktperson:
Gitte Sydbøge
gsy@businessesbjerg.com, 36 97 35 13

Fremtiden tilhører de virksomheder der kan tilpasse sig markedet, før andre. Virksomhederne sælger i stigende grad ydelser i stedet for produkter. F.eks. tilbyder en virksomhed at flytte vand i stedet for at sælge pumper. 

Hvordan kommer din virksomhed i gang med denne spændende transformation?

I samarbejde med Servitize.dk (https://servitize.dk/) og Erhvervsakademi Sydvest har vi fået de dygtigste eksperter på området til at komme til Esbjerg. Deres oplæg krydres med konkrete indlæg fra virksomheder der har været i gang med denne omstilling.

Program

08.30   Registrering og morgenbrød.
09.00 Velkomst og introduktion v/Andrew Hoff, Servitize.DK. Kort introduktion til Industriens Fonds nye satsning.
09.15 Forskeroplæg v/lektor Thomas Frandsen, CBS. Hvorfor er fokus på service så vigtig, og hvordan kan det bidrage til virksomhedens udvikling?
09.55 Rejsen mod en mere datadreven serviceafdeling v/CEO Henrik Dueholm Madsen, Bramidan A/S. Data fra virksomhedens IOT løsning kan ændre den måde virksomheden arbejder med udvikling af serviceafdelingen.
10.35 Kaffepause og netværk.
10.55 Fokus på optimering gav en ny forretning v/CEO Carsten Møller Sørensen, Fyns Kran Udstyr A/S. Serviceinnovation giver både øget omsætning og øget indtjening. Hvordan starter man?
11.35 Serviceinnovation v/director Henrik Helsinghof, Viking Life-Saving Equipment A/S. Generelt om servitization-tilgangen hos Viking. Hvordan vi har gjort, og hvad det har betydet for vores forretning.
12.15 Hvordan kan man deltage som virksomhed v/Susanne Damgaard, Servitize.DK.
12.30 Afslutning og frokost.
13.00 Mulighed for individuel dialog med personer fra Servitize.dk.


Tilmelding senest den 2. maj. 

Servitize.dk er finansieret af Industriens Fond.

https://www.industriensfond.dk/

Om konferencen
Du får en introduktion til hvilke muligheder, der kan være for at sælge serviceløsninger, skræddersyet til kundernes behov.
Hør, hvordan Bramidan A/S, Fyns Kran Udstyr A/S og Viking Life-Saving Equipment A/S har udviklet og indført nye produktservices og hvordan de høster en række gevinster i form af øget omsætning, indtjening og en større binding til kunderne.
Du bliver klædt på til at kunne beslutte, hvordan du tage det næste skridt i udviklingen af din serviceforretning.

Hvad er servitization?
Servitization – integrationen af services og produkter i samlede forretningskoncepter – er allerede en central, global drivkraft i omstillingen af fremstillingsindustrien. Tendensen kan kun forventes at accelerere i fremtiden. Forskningen peger på, at der er et stort uforløst økonomisk potentiale for virksomheder i at tænke services ind i deres kerneforretning.
Servitization kan i udgangspunktet antage mange forskellige former, som typisk har det til fælles, at det er koblingen mellem produktet og services – dvs. den samlede løsning – der er afsættet for forretningsmodellen. Produkt-service-koncepterne kan eksempelvis bestå i;

  • After-sales services i forlængelse af produktsalg, fx oppetidsgaranti, vedligehold og helpdesk.
  • Smart services, fx via autonome, intelligente produkter, der selv kan adressere fejl og/eller træffe beslutninger på vegne af kunden.
  • Digital overvågning af produktet i realtid, f.eks. via IoT, smartphones mv., der kan give kunden og/eller producenten besked om f.eks. uforudsete hændelser eller ændringer i funktionsevne.
  • Rådgivnings- og uddannelsesservices, hvor en virksomhed med afsæt i dens knowhow eller data rådgiver kunden, fx om anvendelsen af et produkt eller andre forhold, der i princippet kan være fuldstændig uafhængig af et eventuelt salg.
  • Udbud af virksomhedens udviklings- og produktionsfaciliteter til andre virksomheder, fx i levere services til kunden og hvor betalingsmodellen er abonnements- eller aktivitetsbaseret.
  • Outsourcing, hvor virksomheder overtager funktioner, fx produktionen, IT el.lign.
  • Platformsbaserede forretningsmodeller, hvor produktet udelukkende er en platform for at levere services til kunden og hvor betalingsmodellen er abonnements- eller aktivitetsbaseret.
  • Cirkulære forretningsmodeller, hvor virksomheder eksempelvis genanvender eller forædler produktmodeller løbende erstattes og genanvendes.

Flere danske virksomheder har allerede introduceret produkt-service koncepter som et integreret element i deres tilbud. Det gælder eksempelvis Kamstrup, Novozymes, Grundfos, Radiometer, Brüel & Kjær og Haldor Topsøe. Men potentialet er langt større – ikke mindst for industrielle SMVer. For SMVerne er udfordringen imidlertid ofte, at kompetencerne og kapaciteten til at hæve sig over den daglige drift og tænke i servicekoncepter varierer betragteligt.

Vi afholder tre arrangementer om Servitization. Se de andre to her: 

Den 13. juni: Servitization - at skabe forretning med service

Den 27. juni: Servitization - management challenges